Fel att ta reda på kön?

Tänk vilket tjafs det ska bli på Familjeliv så fort någon frågar om de berättar kön vid rutinultraljud i olika landsting. Direkt blir den som startat tråden påhoppad med kommentarer som "väntar du ett kön eller ett barn?" och andra lika idiotiska påhopp.
Är det verkligen så fel att vilja veta? I den här tråden frågade trådstartaren just detta för att hon skulle kunna köpa "rätt färg på kläderna" och blev genast sågad längs med fotknölarna. Någon drog till med "vad är rätt färg? Så jag inte har köpt fel färg till min son i alla dessa år". Rätt färg är väl den färgen man vill klä sitt barn i? Vill man klä sin son i lila och sin dotter i svart med dödskallar så varsågod!

Vi ville veta men bm ville inte säga pga deras policy, en policy som bryter mot lagen. Så nästa gång komme rjag nog vara mer påstridig, skulle det vara en pojke så vill jag gärna köpa lite kläder som faktiskt är "pojkiga" i de mindre storlekarna.
Och även om de kan se fel så får man ju ett svar som de säger är 95% säkert. Och visst är det smidigast med neutrala kläder men det kan ju vara kul att kunna klä sin dotter i något finare, som en klänning, när hon ska träffa resten av släkten för första gången, eller sin son i någon fin skjorta eller liknande. Är det så fel???
För jag tvivlar starkt på att någon skulle klä en nyfödd pojke i en klänning, eller en nyfödd flicka i en skjorta eller en sådan där body som ser ut som en frack... Så sugen är man väl inte på att springa i klädaffärer direkt efter en förlossning



Till flickan?

Till pojken?






Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Linnéa

Håller med!

När vi väntade så ville vi gärna veta eftersom vi samtidigt höll på med val av färger till babyrummet.

Men de fick inte tala om vad det var för kön då det tydligen var många som tog bort barnet pga fel kön.

Men när vi sedan födde tjejen så sa den barnmorskan att hon gärna hade berättat könet...



Det verkar finnas delade meningar där...

2010-08-18 @ 18:44:42
Blogg/hemsida: http://linneaingebrigtsen.blogspot.com
Skrivet av: Jeanette - Tävling pågår

Jag tycker inte als det är fel. Om man tar abort när man höre det är det fel, men att gå att gläde sig, planera till sit lila barn är helt ok och jag är glad att jag viste. Annars måtta jag ha sckikat min man i byen och köpe Rosa, för man kan jo inte se skillnad när de är så små :D

2010-08-19 @ 11:53:57
Blogg/hemsida: http://babydjungeln.se
Skrivet av: Tova

Blir också jämt så himla irriterad på FL-diskussioner, haha! Big deal liksom.... vi tog reda på könet för att vi var sjukt nyfikna, inte för att kunna köpa "pojk-kläder" eller liknande. Jag klär ju Elliot i rosa ibland för bövelen, haha!



Nästa gång vet jag dock inte om vi kommer ta reda på det, finns ju en viss tjusning i att låta könet bli en överraskning också ;)

2010-08-19 @ 12:06:18
Blogg/hemsida: http://trasslet.se
Skrivet av: Johanna - mamma till Leia

sv: Precis! Där satt vi i ösregnet, haha. Så somrigt!

2010-08-19 @ 17:39:11
Blogg/hemsida: http://johannaostblom.blogg.se/
Skrivet av: Evelina - Mamma till Meja Lee <3

Jag håller helt och hållet med dig! Vi tog reda på kön och de var en flicka. Då hade jag köpt en rosa nassebody som jag la ut i bloggen och sa att: är det inte en tjej får vi väl ge bort den. Och då fick jag en massa påhopp att den funkade lika bra om de var en pojke :p Tänk att nuförtiden ska det stridas och tyckas så mycket om allt. Man ska ha åsikter om precis allt.



Förresten, vart har du hittat den söta klänningen i inlägget? ;)

2010-08-28 @ 01:11:23
Blogg/hemsida: http://loon.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0