Tentavecka

Ännu en tentavecka och jag fttar verkligen noll av det vi sysslar med just nu. Funktionell grammatik är inte direkt något min hjärna verkar kunna registrera på två veckor men det SKA gå! Lyckades med ett VG på den grundläggande grammatiken så nu får jag verkligen försöka anstränga mig. Har försökt med att läsa i kursboken men inser att jag kanske måste ändra taktik och kolla på föreläsningarna lite extra innan jag kan ta in det som står i den. 
Första delkursen, text och tal, klarade jag av på första försöket i alla fall och med nästintill bara positiva kommentarer vilket verkligen var en lättnad då jag varken känner mig vidare bra på att skriva och hålla regelrätta tal eller på att skriva texter. Den argumenterande texten var den jag blev mest nöjd med då den kändes mest som jag.
 
Nästa vecka drar ytterligare en delkurs igång, en som kommer bli riktigt riktigt spännande och rolig. Den handlar om bl.a. flerspråkighet, dialekter och skillnader i tal mellan olika smahällsklasse och olika kön. Sociolingvistik med andra ord. Det är verkligen en del av språkvetenskapen som jag tycker är riktigt spännande. Kommer även komma in lite om svordomar o.dyl. Någon mer som tycker det är spännande hur t.ex. vart man bor eller vilket kön man tillhör påverkar hur man talar? Det är ju enorm skillnad på skånskan och norrländskan, men om du följer landet från norr till söder eller tvärtom så kommer du inte kunna säga en specifik plats där en dialekt börjar och en annan slutar, de flyter ihop längs vägen. En annan aspekt av det hela är ju hur andra uppfattar en baserat på hur man talar. Det är nog inte ovanligt att man tänker på någon med t.ex. en riktigt bonnig västgötsk dialekt som mindre intelligent än en med en östermalmsdialekt. Eller om man går till engelskan: en riktigt släpig Texasdialekt mot en Upper East Side-dialekt. 
Jag ser fram emot nästa vecka med andra ord, men har en fasad fredagstenta först :S


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0