Det där med amning

Eftersom jag skrev att mina bröst börjat läcka nu i morse så kan jag ju ta den här biten också nu.

Självklart är det skönt att känna att brösten gör det de ska redan nu, men jag vet även att det inte är några garantier.
Det kan vara lite halvjobbigt att inte kunna få sova utan bh, det är inte så bekvämt om man säger så, redan nu och brösten behöver ju inte läcka en droppe innan barnet är fött egentligen för att amningen ändå ska fungera. Sedan kan det ju bli som med Tess, då läckte jag i ca 15 veckor innan förlossningen och amningen gick kanon första veckan typ. Jag hade mjölk så det kändes som att jag skulle kunna föda en hel armé med bebisar på det och jag fick lära mig hur jag skulle göra för att slippa bli halvt dränkt i mjölk så fort jag klev ur duschen. Men det hela slutade ändå med att jag fick lägga amningen på hyllan efter ca 2 månader då jag plötsligt inte lyckades producera tillräckligt för att Tess skulle få det hon behövde, en kombination av en väldigt nöjd och lätt tillfredsställd dotter och bröst som småstrulade lite resulterade i en dålig viktuppgång på henne och en enorm press från mig själv på att få amningen att funka. Jag mådde riktigt dåligt de sista dagarna innan jag bestämde mig för att sluta amma helt, då ammade jag så fort Tess var vaken och däremellan pumpade jag regelbundet för att försöka få igång någonting, men det gick bara sämre och sämre.
Att jag läcker nu betyder alltså inte att jag räknar med att amningen kommer funka, jag är beredd på att det kan bli som senast men den här gången tänker jag be om hjälp från start både på BB och från BVC för att förhoppningsvis slippa det strulet. Om jag i början får så mycket mjölk att jag känner att jag måste pumpa/handmjölka så tänker jag faktiskt göra det (blev avrådd senast) för hellre att jag har för mycket i början än att jag låter det bli som senast. Mitt mål är att kunna helamma i 6 månader, för mig är det enormt mysigt med de stunderna och att slippa stressen med ersättningen om man är iväg någonstans så jag vill verkligen.
Men som sagt, jag tänker inte ta någonting för givet den här gången, mjölk får jag men kommer det funka bara för det?


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0