Hur valde ni barnens namn?

Jag tycker mig ha fått en hel del reaktioner på Tess namn och har blivit nyfiken på hur och varför ni valde de namn ni valde till era barn. Var det någon typ av namn som var helt "off the market" osv.

Namnet Therese fanns med lite i funderingarna redan när jag var gravid, mest för smeknamnets del, Tess alltså. Jag personligen "kan inte med" att döpa ett barn till ett smeknamn. Namn som Leo, Teo, Mia, Sanna m.fl är liksom inte min grej, jag vill att barnet ska ha ett relativt långt namn som man sedan förkortar (jag vet att vissa avskyr att man döper barnen till ett långt namn och bara använder förkortningen).
När Tess föddes kändes det inte riktigt som att något namn passade, att hon skulle heta Maria i andranamn var redan bestämt men tilltalsnamnet var ju värre. Men av någon anledning fastnade Tess, och som den motståndare till "smeknamns-namn" som jag är så fick det ju bli Therese.
För mig är det också ganska viktigt att minska risken för att det ska vara 2-3 stycken i klassen med samma namn. När jag gick i skolan hade jag flera Anna, Johan, Anders och Sara i klasserna och det blev ju alltid Anna A osv, inget kul. Som Egoina skrev i detta inlägget så är det ganska skönt att ha ett "ovanligt" namn så man slipper bli associerad med något annat jämt.

Har fått kommentaren om att vi är "modiga" som döpt våran dotter till ett namn från vår egen generation, men jag kan inte se det som modigt. Det är ett fint namn, ett namn som inte alls är vanligt bland nyfödda idag. Dessutom känner varken jag eller Jimmy särskilt många Therese så why not? Jag älskar namn som Niclas, Joakim, Marcus och Alexander också...


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Hannapanna

Vår dotter har fyra namn, förnamnet HERA fanns med som svarsaltertativ på postkodmiljonären en gång när vi tittade, och vi tyckte det var bara såå fint, och lite häftigt! Är en grekisk gudinna, äktenskapets och helvetets (ironiskt nog haha). Hennes andranamn är Wilhelmina efter vår hund Wilma vi fick avliva exakt fem månader innan bf. Tredje- och fjärdenamnen är från våra båda farmödrar.

2010-03-31 @ 15:15:52
Blogg/hemsida: http://hannasmobilblogg.blogspot.com
Skrivet av: Emma

Jag ville att våran lilla kille skulle heta Wiggo men det sa Thony absolut nej till han ville att han skulle heta Eddie efter Eddie Medusa så det fick det bli eftersom vi båda älskar Eddie Medusa !!



mvh emma

2010-03-31 @ 17:08:04
Blogg/hemsida: http://eddiesmammaemma.blogg.se/index.html
Skrivet av: Tova

Tycker också det var lite coolt att hon fick heta Therese! :) som du säger kommer hon nog bli hyfsat ensam om det i sin framtida skolklass, och det är ju bara häftigt!



I övrigt tycker jag det är synd att alla ska ha samma smak när det gäller namn på nyfödda. Många av de namnen vi gillar valde vi bort just för att de är så jäkla poppis just nu:P nu i efterhand märker vi att även Elliot verkar vara hyfsat vanligt i 2010-generationen - typiskt, haha...

2010-04-01 @ 11:58:17
Blogg/hemsida: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Skrivet av: Charlotte - Mamma till Nikita

TGycker hon ser ut som en Tess men jag håller med dig där med långa namn.



Vi valde Nikita för jag blev förälskad i namnet direkt när jag hörde de för ca 6 år sen, då ville jag ha en dotter vid namn Nikita. Och alla tycker hon ser ut som en Nikita så de blev som jag ville :)

Kram (krya på kramar till lillan)

2010-04-01 @ 16:36:04
Blogg/hemsida: http://charlottegaines.blogg.se/
Skrivet av: Louise - Mamma till Wilde 30/12-09

Vi valde namnet Wilde för att han var så vild i magen helt enkelt och jag ville ha ett ovanligt namn. Hade även andra namnförslag innan han kom ut, som typ Riwer, Dewin, Elwin osv.. (ja jag gillar W) Men när han väl kom ut så va det ju en Wilde, ingen annan!



Jag gillar ovanliga namn av alla dess former så jag skulle ALDRIG falla mig in att döpa mitt barn till något vanligt namn..

:P

2010-04-02 @ 22:46:01
Blogg/hemsida: http://louisevestin.blogspot.com/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0