V. 31 (30+0)


Kroppen:

Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär. Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker. Om du har extra tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning nu. Det gör du hos försäkringskassan.

Barnet:

Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.
I vecka 31 är medelkroppslängden 42 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1800 gr. Huvudets omkrets är 29,5 cm. På grund av att hjärnan växer snabbt nu ökar den mer än vanligt i omkrets.



Jahapp, bara 10 veckor kvar och det är nästan lite läskigt. Senaste dagarna har jag känt av bebis en hel del, framför allt genom att h*n trycker ihop mina lungor och trycker ut revbenen på mig, ganska svårt att hitta en bekväm ställning. Ryggen har börjat ömma en del också, framför allt mitt på dagen, varma händer mot svanken är ljuvligt.
Tänk att man bär runt på en liten människa som är så pass lång redan. Är det konstigt att man känner att man har begränsad rörlighet när det gäller att böja sig osv?


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Egoinas mamma

Visst är det konstigt och underbart och jobbigt? Allt på en och samma gång. :D Min syster gick med tvillingar, hennes ena revben bröts av sparkandet inifrån. Jag vågar inte ens föreställa mig hur hon hade det de senaste veckorna när hon fick leva med det..



Sv: Hahaha! Nej, men skall ge varann en hjälpande hand när och om man vill, sen borde man få massage helt oberoende av det, tycker jag. :)

2009-10-14 @ 19:07:32
Blogg/hemsida: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Skrivet av: unique

Jag känner oxå av bebis mer än innan. Fast jag har inga problem alls. Mer än att jag håller på att kvävas när jag böjer mig framåt hehehe

2009-10-19 @ 23:05:34
Blogg/hemsida: http://saratilling.devote.se

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0