V. 35 (34+0)


Kroppen:

Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen. Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet:

Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.



Sköna ställningar? Vad är det? Det är i princip omöjligt för mig att hitta en bekväm sovställning numera, kan lugnt lova att jag längtar tills det här är över för tillfället...
Jag har ju inte haft några problem med att jag vaknar på nätterna tidigare, men nu har jag snart inte sovit en hel natt på över en vecka. Jag lyckas kanske sova 1-2 timmar i sträck innan jag vaknar av en kraftig buff från bebis, att jag måste vända på mig eller att jag måste rusa på toa. Så, man kan ju lugnt säga att jag är en riktig markatta att bo med, jag är så lättretad att jag bölar bara det luktar konstigt hemma (ni kan tänka er hur det går när sambon kokar nudlar och steker ägg där hemma, kväljningar till tusen och sedan bryter jag ihop totalt.)
Längtar verkligen tills hela graviditeten är över, jag vet att jag kommer sakna den sedan men jag är oerhört trött på detta nu... :s
Studntals är buffarna inte särkskilt trevliga heller, de gör ont! Men förvärkar/sammandragningar? Nepp, det har jag inte märkt av några alls i princip... Undra just om h*n tänker komma ut över huvudtaget.

Har fixat ett litet kollage med magbilder från vecka 22 fram tills nu, lägger upp det så snart jag kan. Imorgon, innan 16.00 ska vi ha internet hemma också..


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Stina

Jag känner inte heller av sammandragningar och sånt, om jag inte stressar och går snabbt eller mycket i trappor och så. Men dom säger att livmodern på många tränar utan att man märker det, så det försegår säkert för oss båda :) Man ska väl vara glad att man slipper ha ont av dom :P

2009-11-11 @ 14:00:50
Blogg/hemsida: http://bebbelycka.blogspot.com
Skrivet av: unique

Än så länge får jag sova för bebis. Det är bara toabesöken som stör =)



Är du stor om magen?

2009-11-11 @ 20:54:44
Blogg/hemsida: http://saratilling.devote.se
Skrivet av: Tova

Hehe, ja visst är det grymt svårt att tänka sig att lillen faktiskt kommer komma UT en vacker dag... tycker också det finns en massa symptom o grejer som jag inte upplevt än, vid vissa tillfällen (fast de börjar bli mer sällsynta dock) känner jag mig inte alls gravid :P

Jobbigt att du inte får sova dock, kan verkligen känna igen det där med att det inte finns NÅGON skön sovställning...

Hoppas allt går fint med lägenheten!

2009-11-12 @ 18:41:20
Blogg/hemsida: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Skrivet av: Liw

Känner igen det där med att inte få sova bekvämt. Helt omöjligt ju att hitta sköna ställningar, stående kanske...



kram

2009-11-13 @ 15:05:26
Blogg/hemsida: http://preggomonster.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0