V.41 (40+0)

Kroppen:

Barnmorskan har säkert sagt att naturen inte följer barnmorskans beräkning av förlossningsdatum. I verkligheten kan förlossningen starta någon gång mellan 14 dagar före och 14 dagar efter det beräknade datumet. Trots det är det många som i god tid börjat räkna dagarna fram till det beräknade förlossningsdatumet. För en del kan varje dag som går efter att man passerat detta datum bli en plåga - man ägnar sig enbart åt att vänta, vill inte göra någonting, tycker det blir långtråkigt och får än svårare att sova på nätterna - kan ha mardrömmar.
Förvärkarna tilltar nu för många, ibland kan de vara kraftiga. De kan bli regelbundna några timmar för att därefter försvinna. Det kan gå flera dagar mellan dem. Livmoderhalsen mjukas upp och livmodermunnen öppnas ett par centimeter.

Barnet:

I vecka 40 är medelkroppslängden i medeltal 51 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3600 gr. Huvudets omkrets är 35 cm.
Idag föder vi allt större barn. Om barnet föds nu kan det hända att det bara har lite fosterfett kvar i hudvecken. Fosterfett produceras under graviditetens tredje trimester och skyddar barnets hud från fostervatten. Vissa barn föds med mycket hår på huvudet, andra är nästan flintskalliga.



Jahapp, så har man passerat utsatt datum, som så många andra gör... Känns lite småtaskigt på sätt och vis eftersom den första beräkningen sa att bebis skulle födas 8 december, sedan blev vi förflyttade 14 dagar på ultraljudet och nu har man gått förbi det datumet också. Men det känns lugnt, faktiskt. Enda "orosmomentet" är att bebis får för sig att komma ut imorgon, på självaste julafton. Men sambon tror på mellandagarna, jag håller numera, åter igen, tummarna för att det blir en liten januaribebis istället.
Nätterna är väldigt lugna, somnar vid 22 nästan varje kväll och vaknar bara en eller två gånger/natt för att gå på toa, sedan sover jag till 8 eller 9 på morgonen, så sömn det får jag en hel del av nu de här sista dagarna.
Det sägs även att det där med förlossningstidpunkt osv är genetiskt, att det är bestämt i barnets genetiska anlag från start, och jag vet att jag och mina systrar allihop är födda ca 14 dagar efter beräknat datum så om bebis följer den traditionen så är det ju ett tag kvar, något som jag nog har lyckats vänja mig vid nu de senaste dagarna. Eller så beror det helt enkelt på att jag inte vill att bebis ska födas precis i anslutning till julafton.


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Johanna

åh tänk om ni får er lilla på julafton! vilken julklapp! :D

2009-12-23 @ 13:49:26
Blogg/hemsida: http://johannaostblom.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0