Försäkringskassan

Tänkte ta mig upp till Försäkringskassan sedan efter lunch, höra med dem där vad jag ska göra för att få mina pengar i tid när jag skickar in närvarorapporten för jobbgarantin nu i mitten av augusti. Ska se vad jag ska skicka in för blankett för att anmäla kontonummer osv för att få pengarna direkt till kontot, vilket underlättar! Och även för bostadsbidraget som vi borde få besked om snart, ska bli skönt att få lite retroaktiva utbetalningar för den biten också, så vi faktiskt har lite mer att röra oss med nästa månad, eller månaden efter det...
Undra om de har lika lång handläggningstid för ändringar, när bebis kommer ska vi ju ha rätt till högre bostadsbidrag så jag hoppas att det inte tar dem 3 månader att fixa den ändringen, och att jag inte behöver vänta 3 månader på första utbetalningen av föräldrapengen.

Ska även ta kontakt med hyresvärden och höra om de kan fixa någon vettig "deal" åt oss om vi vill flytta till den lediga trean i grannhuset istället för vår tvåa, inte ens 300 kr mer i hyra/månad och så som ekonomin ska se ut i höst så blir det inga problem. Hoppas de inte ska bråka då, har ju 3 månaders uppsägningstid på den här lägenheten medan den andra är tom redan nu. Och eftersom det är samma hyresvärd borde det inte bli massa strul, hoppas!!!


Uppdatering:
Älskar verkligen små, lokala fk-kontor... Var ingen i kö före mig, satt ner i ca. 2 minuter innan jag fick komma in till en handläggare och prata och så mycket bra hjälp man får av dem också...
Fixade anmälan av konto direkt, hon stämplade pappret osv osv så den biten är avklarad. Hon kollade upp hur det ser ut med vår ansökan om bostadsbidrag, den har fortfarande inte ens börjat behandlas men förhoppningsvis bör det hända snart. Frågade även om ifall det tar lång tid när det ska göras ändringar och hon sa att det kan ta tid, men oftast inte. Så vi håller tummarna för att det inte dröjer för lång tid innan de fixat ändringen i vinter.
Och så fick jag ett pappaer att fylla i för att kanske kunna skynda på processen när jag ska skicka in ansökan för föräldrapeng och de ska granska allt där. Hon tyckte det borde kunna vara färdigt i tid till förlossningen i alla fall så jag inte behöver vänta i flera månader på att få min föräldrapeng. Hon trodde att jag skulle få den lägsta föräldrapengen också, MEN hon sa även att jag kanske kunde få högre, känns otroligt men jag klagar inte om jag får det..

Så, en lite lång uppdatering kanske men orka bry sig ;)


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: viveca

vad ligger den lägsta föräldrapengen på nu för tiden?

2009-08-03 @ 22:56:57
Skrivet av: Philippa svarar

Lägsta föräldrapengen är 180 kr/dag nu... Har förstått att lägstadagarna var lägre förut men nu är även de 180 kr/dag

2009-08-04 @ 09:17:41
Blogg/hemsida: http://phlippans.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0