Amningsstrul

Under helgen har Tess varit hos mormor och morfar, jag har nämligen börjat få rejält strul med amningen även denna gången, Ellie ökar dåligt i vikt, blöjorna var inte lika blöta som innan osv så i fredags ringde jag amningsmottagningen då jag kände att jag behövde hjälp direkt, inte vänta på att BVC ska tycka att det började bli någon fara på taket utan just då för att slippa samma ångest och stress som med Tess eftersom jag absolut vill amma iaf 6 månader denna gången, nu när vi kommit så här långt ska vi ju klara andra halvan med.

Rådet jag fick var mycket hud-mot-hud, amma när hon vill, väcka henne på natten också för att amma samt att pumpa 10 minuter/bröst efter varje amning dagtid. Eftersom så mycket tid skulle gå åt till amningen så kände jag att jag var tvungen att försöka få barnvakt till Tess så hon kunde få den uppmärksamhet hon förtjänar också och så jag kunde få lite lugn och ro till amningen.
Idag ringde de igen för att kolla hur det gick och tyckte att Ellie var ett skolboksexempel. Är jag iväg någonstans så äter hon inte lika ofta, hon skippar gärna ett mål om man åker bil t.ex. Hon ammar ett tag, somnar till och så fort man tar bort henne från bröstet vaknar hon och ska äta igen. Men nu ändrades iaf rekommendationen. Jag ska fortsätta med mycket hud-mot-hud, amma minst var 3e-4e timme dygnet runt men nu ska jag ca 1-1,5 h efter varje amningstillfälle pumpa 5 min/bröst. Alltså skippa att pumpa direkt efter utan pumpa efter ca 1 timme, då ska det vara full mjölkproduktion igen så det ska hjälpa att stimulera till ökad produktion. Slattarna som blir då ska jag samla ihop och ge när det blir som det har varit, att hon vill äta igen efter 10-30 minuter efter amningen så att produktionen hinner komma igång lite igen. De ska höra av sig igen om 2 veckor för att kolla hur det har gått, då så ska jag ha sett en bättre viktuppgång också...

Tänk att det ska bli så mycket jobb, 10-20 minuter av nästan varje timme kommer gå till amning och pumpande ett tag nu. Jippie vad kul, när man ska flyttpacka och allt...


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Sandra

Hade en hel del strul med min amning oxå, men till slut efter mkt krångel och massa tid så funka det fint och jag ammade i 9 månader. Man måste ge sig fan på de liksom :D.. Man blir ju skit nervös och stressad när amningen inte funkar :/..

2011-09-14 @ 09:20:02
Blogg/hemsida: http://mammatillnelly.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0