Tisdagens besök på förlossningen

Dagen har varit intensiv och sängen hägrar men jag lovade ju att skriva om tisdagens, och dagens besök på förlossningen och antenatalavdelningen.


När jag vaknade i tisdags, kring 6-tiden så låg jag kvar och drog mig i sängen ett tag, efter ca 2 timmar insåg jag att jag inte hade känt en enda rörelse av Knyttet på morgonen och att jag inte hade känt något på måndagskvällen heller vilket ju inte kändes så bra. Jag ringde barnmorskemottagningen och tänkte att jag kanske kunde få komma dit för att lyssna på hjärtljuden bara för att lugna mig (Tess enda dagisfria dag denna veckan så det var ju den bekväma sidan av mig som tänkte att det skulle räcka för att lugna mina nerver), men de tyckte det lät så pass allvarligt att de hänvisade mig direkt till förlossningen. Började så klart tänka ännu mer på när jag senast hade känt några rörelser och konstaterade att sista jag kunde minnas var kring 11 på måndagen, sedan var det full fart så jag inte märkte något mer åtminstone.
Ringde förlossningen som sa åt mig att komma in, bara att försöka fixa någon passning av Tess med andra ord, släpar ju inte med henne in dit när jag ska på kontroller och inte vet hur lång tid någonting tar. Slutade med att jag fick köra ut till mamma som såg efter Tess medan jag åkte in till sjukhuset och förlossningen.
Jag fick direkt komma in för ett ultraljud, blev tillsagd att blunda när de slog igång maskinen men det behövde jag inte göra länge, de hittade hjärtat direkt och vred skärmen så jag kunde se också. Gud vad stor Knyttet är nu mot vad h*n var för 10 veckor sedan vid rutinultraljudet. Vi såg hur h*n rörde på sig, dock med små rörelser så det fanns inte direkt någon chans för mig att känna något. Såg även hur h*n svalde fostervatten och blinkade. Läkaren mätte lårbenet och skallen, precis som vid rul, och de mått jag såg så är Knyttet ungefär 1-2 veckor före rent storleksmässigt, inte oväntat. Och så kontrollerades flödet inavelsträngen som var precis som det skulle.
Efter det fick jag ligga med ctg i ca 30 minuter, fina starka hjärtslag men få rörelser, fick bara trycka på knappen som registrerar rörelser 1 gång under hela den tiden. Fick även svepa två glas med iskall jordgubbssaft utan resultat. Men efter ctg:t så fick jag vänta i nästan en timme och då började jag känna lite mer buffar och allt såg fint ut så jag fick åka hem igen, dock med en ny tid för ctg idag.

Igår, onsdag, tog Knyttet igen sina två vilodagar och sparkade på som aldrig förr och även idag har det varit full rulle.

Imorse lämnade jag Tess på dagis 30 minuter tidigare för att hinna in till min tid på antenatal, väl framme fick jag vänta ett bra tag innan jag fick komma in och träffa en läkare som bara konstaterade att allt sett bra ut i tisdags och att jag skulle få göra ett ctg och sedan åka hem igen. Återigen väntan och sedan fick jag komma in i ctg-rummet och lägga mig på sängen. Fina hjärtslag även idag, lite kraftigare "sammandragningar" (inget att prata om egentligen, jag känner inget av dem utan såg bara vad maskinen registrerade för värden) och betydligt mer rörelser. Blev ca 30 minuter även idag och allt såg kanon ut, mycket aktivitet i slutet, helt underbart...



Allt var fint med andra ord, Knyttet bara retades lite (ytterligare en anledning till att jag tror det är en pojke, tyckte även att läkaren i tisdags sa något om pojke men är inte säker). Fick en ny ultraljudsbild som "tröstpris" och när jag satt och väntade i tisdags hörde jag världens vackraste ljud: ljudet av en helt nyfödd liten bebis som ger ifrån sig sina första skrik. Längtar som en galning efter Knyttet nu, lite mindre än 3 månader kvar till bf, hoppas verkligen att tiden ska gå fort dessa månader av väntan som ligger framför oss


Vår lill* älskling v.27+2


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Satu

Åh, vad skönt att det gick så bra tillsist ändå!



Tänker på dig <3

2011-03-31 @ 13:38:46

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0