Basson Duo Twin


(Klickbara bilder)

Har ju lovat att skriva lite om vagnen som vi köpt då den inte finns i så många butiker och jag vet att det är många som är nyfikna på den då den är en av få syskonvagnar där sittdelarna är helt individuella.

Vi har tagit en testrunda med den hittills, på ICA, och den var kanon. Trots att den är bred så har den mindre svängradie än vår gamla BRIO hade så framhjulen är svängbara, de är dock så pass stora att jag tvivlar på att de kommer orsaka några problem i snö o.dyl underlag. De är dessutom lätta att låsa i fast läge.
De bakre hjulen är riktigt stora och rejäla, punkteringsfria luftdäck så vagnen känns jätteskön i "fjädringen".
Varukorgen är lätt att komma åt och rymmer MÄNGDER.
Det är en så lättkörd vagn, både jag och Jimmy gillar den verkligen i den aspekten

Suffletterna är jättestora (men väldigt flexibla så den främre delen kan "vikas in" när den inte behövs. Parasoll är inte något som behövs ur solskyddssynpunkt på den här vagnen. Och hela den nedre delen (från första silverranden och neråt) på suffletten kan öppnas upp så man får rejäl luftgenomströmning (meshnät).
Ryggstödet i sittdelen är steglöst ställbart (inte helt upprätt men nära på och hela vägen till fullt liggläge) och fotstödet är lätt att justera också. Tess verkade gilla den riktigt mycket.
Smidig fotbroms som man inte behöver skita ner ovansidan av skorna när man ska låsa upp (känns ju lite tråkigt ibland att få smutsmärken på ovansidan av skon när man ska släppa på bromsen).

Har även mätt några av de mått som jag sett efterfrågas ofta:
Bredd: Som absolut bredast, över knapparna på handtaget, 75 cm
Sittdelens bredd: 29 cm (vår BRIO hade 28 på smalaste stället)
Sittdelens sittdjup+benstöd: ca 47 cm. Tess är en lång tjej och har gott om utrymme innan fötterna når nedre kanten (åtminstone när hon sitter normalt)
Ryggstödets höjd: 47 cm
Liggdelens inre bredd: 28 cm

Är det något mer ni undrar så är det bara att fråga så ska jag fixa fram svar på det också i den mån jag kan.


Fick en fråga om man kan byta ut de främre hjulen mot större typ på vintern, de främre är ju lite mindre än de bakre och de är lätta att ta loss, däremot har jag inte sett några separata hjul att köpa. Och de må vara mindre än de bakre men de är inte direkt små. Jag skulle säga att de är ungefär lika stora som hjulen var på vår BRIO Nova, alltså rejäla hjul. De bakre hjulen är enorma i mina ögon så jag personligen är inte ett dugg orolig för att de främre är lite mindre sedan när det blir snöigt och dant, låser dem bara i fast läge då och sedan är det nog bara att köra på som med vilken "vanlig" vagn som helst


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Anonym

Jag tänkte på detta med de små hjulen där framme. Vet du om de har så man kan byta hjulen på vintern till lite större?..

=)

2011-06-14 @ 19:57:15
Skrivet av: sara

Tack, jag är själv sugen på den där vagnen och har inte hittat så mycket info, men du verkar positiv!

2011-06-15 @ 21:40:55
Skrivet av: Ann-Sofie-mamma till Isak

Riktigt fin vagn! :)

2011-06-19 @ 10:21:07
Blogg/hemsida: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/
Skrivet av: Emma

Hej Philippa

Äntligen hittade jag en rescension av Bassonvagnen!

Jag är nyfiken på att höra vad du tycker om bassonvagnen efter ett tags användande. :)



Jag tycker Basson verkar perfekt iom att man kan ha minstingen/båda vända emot sig. Inte många vagnar på marknaden som kan erbjuda det.

Jag har nu nummer två i magen och storasyster Ellie kommer vara 1 år och 8 mån när syskonet kommer i januari.



Känns vagnen fortfarande rymlig och bra för din stora tjej, har hon mycket växtmån upp till sufletten och ner till fotstödet? Bra på bredden till henne? Hur ligger bebisen?



Fin blogg du har, ska läsa mer när jag har tid!:)

//Emma

2011-07-14 @ 09:41:56
Skrivet av: Ann-Sophie

Hej! Jag är lite nyfiken på hur du känner för vagnen nu när du har haft den lite?

Hur tror du att den blir till vintern och när det regnar? Vill gärna ha min dotter så skyddad som möjligt från regn och sol och sånt när hon sitter i vagnen och bebis nr 2 också såklart. Går sufletten att dra ner mer?

Ska försöka locka med mig sambon och titta på vagnen en dag =)

Svara gärna till min mail.

Mvh Ann-Sophie

2011-07-18 @ 16:00:59
Skrivet av: Bella

Hej,



Skriv gärna mer om vagnen! Till vilken längd tror du ett barn kan sitta i den?



Bella

2011-08-11 @ 23:51:34
Skrivet av: Hanna

Hej! Jag är jätteintresserad av en sådan här vagn, men jag hittar inte någonstans man kan köpa den :S Vart köpte ni er? Hanna

2012-01-22 @ 13:37:21
Skrivet av: Cathrine

Hej!

Undrar hur du upplever att det går att ta sig fram i snö :)

2012-01-23 @ 00:11:02
Skrivet av: Maria

Hej. är fotstöden på vagnen reglerbara eller är det bara ett läge på dom??

2012-02-27 @ 13:41:46
Skrivet av: Maria

En fråga till,, har en son som snart är 3 år som är ganska lång. tror du han får plats?

2012-02-27 @ 13:44:48
Skrivet av: Jenny

Hej Har tittat runt efter syskonvagn då tillökning väntas i sommar och hittade då en gammal tråd på familjeliv om Basson duo och i den tråden hittade jag länken tilldin recension av vagen. Nu är det ju ett tag sedan som du köpte den och dina barn har såklart växt, min fråga är: får de fortfarande bra plats? Min pojk kommer att vara 3 år när tillökningen kommer och jag hoppas kunna använda vagnen i ett år i alla fall...Hur gamla är dina barn nu? Jag tycker att duon känns som en bra vagn då sittdelarna är vändbara och i tråden jag hittade lovordar de flesta vagnen. Tyvärr har det inte blivit lättare att få tag i vagnen sen ni skrev i tråden. Tacksam för svar! :)

2012-03-16 @ 21:03:09
Skrivet av: Elin

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-18 @ 19:33:14
Blogg/hemsida: http://hemförsäkringidag.se
Skrivet av: Sylvia

Åh skulle jätte gärna vilja ha svar på denna frågan om du har tid. Vi väntar ett syskon och storebror kommer vara 19månader när nästa kommer(i dec...). Han är IDAG 80cm lång. Kommer han passa i en basson? Hur lång är din tjej?

2012-04-19 @ 21:30:40
Skrivet av: Maria

Hej!

Jag skulle gärna vilja veta hur mkt din tjej vägde när ni köpte vagnen och om 15 kg gränsen är stenhård eller den enligt dig kan ta nått kg till. Min lilla tjej är 20 mån när bebis nr 2 kommer.

Tack på förhand!

2012-06-20 @ 10:55:20
Skrivet av: Emma

Hej! Tack snälla för mycket bra info om vagnen.. Har en fråga som är jätteviktig för mig... Hur är fjädringen? Ville kunna ta skogs promenader med den utan att mina små tvillingar ska skumpa ur vagnen pga dålig fjädring att vagnen är helt stum o hoppig?... Hur upplever du den? Med vänlig hälsning, emma

2012-10-30 @ 18:56:13

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0