Hur är det tänkt att studenterna ska kunna klara sig?

Det har pratats en hel del om studenterna och CSN den senaste tiden. Bland annat har det pratats om att det finns fler fattiga (som lever under existensminimum) bland studenterna än ensamstående kvinnor med barn, och jag är inte ett dugg förvånad.
De flesta studenterna bor i närheten av skolan, och skolan ligger oftast i större städer där bostadspriserna är skyhöga. Merparten av studenterna vid högskolan här bor i studentlägenheterna i anslutning till skolan. Många av Jimmys kurskamrater bor där och hyran för en 1a på ca 31 kvm ligger på lite över 4000 kr, vi ger ca 5000 för en 4a i grannkommunen.
En heltidsstudent får ut ca 8000/månad varav merparten är ett lån, av detta går mer än hälften till hyran för många. Sedan tillkommer el, kurslitteratur, mat osv.

Alla svenska medborgare har rätt till ekonomiskt bistånd om de behöver, alla förutom studenterna. En student har inte rätt till hjälp från socialen eftersom en student inte anses vara tillgänglig på arbetsmarknaden och därmed inte anses göra vad h*n kan för att bli självförsörjande.
Sedan får man bara studiemedel mellan augusti och maj, i maj får man dessutom bara hälften av en normal månad, mao ca 4000. Man förväntas somamrjobba, vilket ju är helt rimligt. Men de allra flesta sommarjobbare jobbar juni-augusti (en heltidsstudent studerar ju på heltid även i maj så att jobba då är ofta komplicerat), och merparten av alla sommarjobbare får sin lön retroaktivt, med andra ord ingen lön i maj eller juni utan lönen kommer i juli först, och hur är det då tänkt att man ska klara att betala hyra för juni och juli?

Dags att se till att det blir en ordentlig höjning av studiemedlen snart tycker jag, höjningen i våras var ju löjligt liten med tanke på utgifterna en student har


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Jacqueline - 18 år och blivande mami

Jag förstår inte hur de tänker. För att jag ska flytta själv så kommer jag behöva stöd från socialen när jag börjat plugga med ungefär "bara" 2000 kr. Men de har redan sagt nej att jag får flytta hem till mina föräldrar då eftersom de ej hjälper studenter.. MEN?! Ska jag strunta i att få utbildning då? Det blir ju sämre för alla i längden.. men de kanske är bättre att ja bor från socialen livet ut.. eller hur fan tänker dem!

2010-05-23 @ 22:03:23
Blogg/hemsida: http://jacquii.blogg.se/
Skrivet av: Miiqa

Det är verkligen jätteknepigt, och sen är det ju inte så lätt att få jobb heller.. Jag har vart arbetslös sex somrar i rad, och tre månader utan inkomst är sjukt tufft alltså. Men det har gått hittills, och nu är det förhoppningsvis sista sommaren. Men jag kan skriva under på att de reglerna borde ändras.

2010-05-25 @ 07:33:22
Blogg/hemsida: http://mariiqa.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0