Dessa fördomar

Återigen ger jag mig in på temat fördomar och erkänner att jag verkligen har haft fördomar i den här frågan, och att i detta fallet handlar det helt om okunskap...
Det jag syftar på är flaskmatning vs. amning. Jag har alltid fnyst åt de som säger att de inte kan amma, alla kan väl amma för fasen?! Sedan fick jag själv barn, ammade och allt funkade kanon, i några veckor. Till slut fick även jag erkänna att det faktiskt kan skita sig med amningen. Det handlar inte bara om brist på vilja, för nog vill jag kunna amma, men när jag inte har tillräckligt mycket mjölk för att kunna mätta vår lilla älskling. När hon inte får tillräckligt för att gå upp ordentligt i vikt, då var ersättning en gudagåva. Jag försökte även när det började sina men till slut tar det mer energi att försöka pumpa/amma än det ger glädje och "tillfredställelse". Efter ett tag var jag tvungen att sätta ner foten och säga att jag inte orkade fortsätta pumpa som en galning för att sedan ändå behöva ge ersättning 90 % av tiden.
Det kan strula, helt utan egentlig anledning. För Tess hade absolut inte dålig sugteknik, och jag hade inte ont när jag ammade, det ville sig helt enkelt inte.
Nästa barn tänker jag försöka amma, utan tvekan men jag har inte samma press på mig själv om att det ska funka, att jag är en dålig mamma om jag inte kan amma, och det är en enorm lättnad att inte känna att jag skäms på något sätt för att det inte funkade, trots att jag vet att jag asbolut inte var ensam om de tankar och idéer jag hade tidigare.

Jag har däremot enormt svårt att förstå de som vägrar testa att amma, som bara tvärvägrar utan att ge det en chans. När det funkar är det så otroligt mysig. Hur kan man se brösten som något så oerhört sexuellt att man inte klarar av att använda dem till det de ursprungligen är till för? Hur kan man se dem som något så sexuellt att man inte klarar av att amma sitt barn?


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Gun

Alla har fördomar och det är inte lätt att veta hur det förhåller sig om något man själv aldrig upplevt och har föreställningar om. Du är ju strong som erkänner att du haft fel.

2010-03-08 @ 22:52:16
Blogg/hemsida: http://horni.blogg.se/
Skrivet av: Nina

Så spännande att läsa dina åsikter och fördomar om amning.

Jag tror inte att barnet lider det minsta av att flaskmatas istället för att ammas. Jag ogillar starkt bvc och samhällets press på mammorna att amning är det enda rätta och att du ska kämpa tills du nästan dör bara du ammar.

Däremot tycker jag att amning är underbart och jag tycker alla ska försöka. Att inte amma pga tuttarnas kommande utseende eller för att man vill dricka alkohol tycker jag verkar dumt. Klart man måste göra uppoffringar för sitt barn. MEN att kvinnan ska stå med allat ansvar första tiden för at hon måste amma, det köper jag inte.

Vi gav vår sob på flaska redan när han var en vecka FAST amningen fungerade. På så sätt fick pappan komma in i bilden och känna sig delaktig tidigt. Det har gjort att jag aldrig känt mig låst eller att jag står ensam med ansvaret.

En annan sak jag tycker suger som samhället får en att tro är att "mannen har inget att göra den första tiden med barnet, då är det mest mamman och barnet som agerar". BLÄ.

2010-03-09 @ 10:14:18
Blogg/hemsida: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Skrivet av: Hannapanna

Hej! Jag ville också väldigt gärna amma min dotter, men då hon efter tre veckor fortfarande inte kommit upp i födelsevikten var det bara att inse fakta - jag hade inte tillräckligt med mjölk! Det kändes som ett stort nederlag då jag hade sett fram emot de mysiga stunder man får tillsammans med sitt barn. Men det är inte alla som verkar förstå hur man som mamma känner sig, det blir lätt att de tror att man lägger ner amningen/pumpningen pga lathet. Jag fick mig en rejäl avhyvling av en fd vän som minsann tyckte att jag var såå dum som inte fortsatte amma min dotter. Vadå, skulle jag låtit henne svälta istället? Vore det bättre? För utan ersättning vore det resultatet. Denna vän infrågasatte även mitt sätt att hålla mitt barn, frågade om hon verkligen tyckte det var bekvämt att sitta så. Behöver jag tala om att vi inte hörts av sen dess? Efter han gått satt jag på soffan och bölade en halvtimma tror jag, kände mig så himla värdelös pga amningen. Ville ju inget hellre än att det skulle funka! Uscha.

Kul att läsa om nån som upplevt samma som jag. Vi är nog många, men ändå :)

2010-03-10 @ 09:36:19
Blogg/hemsida: http://hannasmobilblogg.blogspot.com

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0