V.29 (28+0)


Kroppen:

Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad. Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet. Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet:

Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar. I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm. Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.
Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.





Så, då har man tagit sig in i 29e veckan, 7e månaden (kalendermånad) eller 8e månaden om man räknar varje månad som 4 veckor...
Shit, verkligen inte mycket kvar nu börjar jag nog inse, ändå är det ju flera månader kvar... Nu är bebis ganska stor ändå, och jag har fortfarande inte börjat öka så mycket i vikt (jätteskönt eftersom jag som sagt har ganska mycket extravikt från början). Och jag har inte heller känt av foglossningen eller liknande. Antar att jag är en sådan där person som har en väldans tur med en lätt graviditet.
Jag mistänker att bebis kommer bli blåögd, elelr väldigt melerad, eftersom både jag och älsklingen har melerade ögon (mina verkar stundtals skifta färg beroende på mitt humör).
Barnmorskan får sig ett besök av mig imorgon, längtar verkligen... Då får vi se om magen har växt något sedan sist, men det känns lite så åtminstone.


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Johanna - 20 & gravid

va glad över att du inte gått upp så mycket.. sist jag vågade väga mig, och det var ett antal veckor sen, hade jag gått upp 12 kg! sen dess har jag inte vågat ställa mig på vågen, haha :D

2009-09-30 @ 15:38:21
Blogg/hemsida: http://johannaostblom.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0