Skoltankar

Vad hade ni för favorit-ämnen i skolan?

Den frågan har jag fått ett flertal gånger på anställningsintervjuer och jag får alltid höjda ögonbryn tillbaks när jag svarar matte och språk. Jag vet att det tydligen är olika hjärnhalvor som arbetar vilket gör att man sällan bruakr ha lätt för båda delarna men för mig är matematiken ett språk som vilket annat. Med en stor skillnad, matematiken är ett helt logiskt språk, oföränderligt... 1+1 är ALLTID 2 och kommer alltid vara 2. I vanliga talspråk ändras språket så mycket på bara några få årtionden och det finns dessutom inget språk som förenar hela världen, förutom amtematiken, för 1+1 är 2 både här och i Timbuktu elelr vart man nu råkar befinna sig, och matematiken har sett likadan ut i årtusenden nu...

Läste franska i 7 år i skolan, engelska i 10 år och läste upp till och med matematik E, utan direkta ansträngningar... Stundtals saknar jag faktiskt just de lektionerna men jag klarar mig ganska fint utan dem också.. ;)

Så, vilka är era favorit-ämen?


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Gun

Jag har läst att intelligenta använder båda hjärhalvorna mer än andra så då är du intelligent då. Men det visste du nog redan:)

2009-09-30 @ 22:05:36
Blogg/hemsida: http://horni.blogg.se/
Skrivet av: Han den där Fredrik

Nja... 1+1 är inte alltid 2... Om du har 1 liten grushög och så häller du 1 till liten grushög på den första så har du istället 1 stor grusgög men fortfarande bara 1 grushög. Voila! 1+1=1 =D

2009-10-01 @ 04:58:06
Skrivet av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Jag kan också se matte och språk som liknande varandra. Dans också. Jag gillade det mesta i skolan, fast väldigt lite av det var på någon nivå som gav mig någon utmaning. Vilket jag i dagsläget kompenserar med att läsa mer kurser.

2009-10-01 @ 12:41:00
Blogg/hemsida: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Skrivet av: sara

Svenska, historia och bild. Tyckte jag då. Nu när jag läser på högskolan är allt intressant. Skulle vilja välja till så många kurser...

2009-10-02 @ 19:46:08
Blogg/hemsida: http://glitterogon.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0