V.36 (35+0)


Kroppen:

Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen. Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen. Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå. Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen. I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Barnet:

Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen. Alla inre organ är färdigbildade. Barnet gör sig färdigt att födas när som helst. Underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.



Jag längtar verkligen efter förlossningen nu, jag skulle inte ha något emot om h*n bestämmer sig för att kika ut redan imorgon eller så. Sover lite bättre nu men ack så svårt det är att hitta bekväma sovställningar! Det känns som att bebis har börjat sjunka ner lite redan, inte lika svårt att andas när jag sitter och buffarna och sparkarna känns lite längre ner än tidigare. Mina revben är oerhört tacksamma.. :)
Men vissa rörelser som bebis gör är väldigt smärtsamma, det känns som att magen ska explodera. När h*n får hicka känns det i hela mig, mysigt men beroende på hur bebis ligger kan det vara obehagligt också, vissa gånger känns det i hela magen, hela ryggen och ner i bäckenet samtidigt.
Har även börjat känna av en hel del förvärkar nu, och vissa dagar och stunder kan jag inte gå normalt längre. Men det är skönt att känna att det går mot målet, slutspurten kvar bara nu. 5 veckor, 34 dagar...

Imorgon ska vi till bm på förmiddagen och prata om förlossningen osv. Släpar med sambon denna gången så han vet vad vi "beslutar", visserligen har han väl hört det några gånger redan eftersom jag är ganska säker på hur jag vill ha det under förlossningen, i den mån det funkar...


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: studentmorsan

Hej!



jag har just hittat din blogg, roligt med en gravidblogg att följa! Jag tänkte fråga dig hur du har tänkt med hur du vill ha det vid förlossning? För mig är det ju antagligen ett halvår kvar, men jag har redan börjat fundera. Tycker det verkar jättesvårt att bestämma sig om olika sorters smärtlindring etc. Hur har du lyckats välja?



//studentmorsan

2009-11-20 @ 12:07:56
Blogg/hemsida: http://studentmorsan.wordpress.com

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0