Tur för Björklund att han var en stjärnelev, eller?

Jaha, så har skolministern fått fnatt också.
Nu ska komvux slopas, för alla som inte fick IG i något ämne... Med andra ord ska man inte kunna komma på i slutet av gymnasiet, eller efter att man vill bli läkare, arkitekt eller något annat "fint".
Att man inte klarar att få bättre än G kanske inte bara beror på slapphet och slarv? Man kan ha problem hemma som gör att man inte KAN fokusera på skolan. Eller så kanske man är sjuk en längre period och missar mycket, men inte så mycket att man inte klarar att läsa sig till ett G. Eller som jag hade, lärare som verkligen inte kan lära ut till den som inte fattar allt direkt.
Vår fysik-lärare på gymnasiet kunde verkligen inte förklara på mer än 1 sätt. frågade man igen så fick men samma föklaring men långsammare, och en blick som sa "Du är dum i huvudet". Jag klarade G, tack vare det jag lyckades läsa mig till i boken och en bra bänkkamrat men med en lärare som kan lära ut på mer än 1 sätt hade jag kanske kunnat få ett VG även där?
De som har turen att ha fötts med ett grymt läshuvud kan ju köpa en bok, läsa igenom den och tenta upp sitt G till ett MVG, men vi som behöver lite lärarstöd också? Vi ska inte få ta lån från CSN för att kunna få en chans till den karriär vi vill ha??

Och så vill de ju införa elitklasser också... Jag tycker det är dags att regeringen vaknar upp ur sina drömmar om ett elitsamhälle. Tur att det är val nästa år, jag kommer garanterat INTE rösta blått eller centern.
Min egna fundering går väl ut på varför vi ska ha flera betygsteg för. Visst kan det vara bra på ett sätt, men har du klarat ett ämne så har du klarat ett ämne. På högskola/universitet är det ett betyg, G eller underkänd som gäller men nog funkar läkrana lika bra i sitt jobb trots att de inte hade ett MVG? Betyg-hetsen är hemsk, så antingen klarar man väl en kurs eller inte? Ha i så fall intagningsprov till de utbildningar som behöver...


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0