V.39 (38+0)

Kroppen:

Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber. Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet:

Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång. Vid 39 veckor väger de flesta bebisar 3- 3,2 kg, men fortsätter bygga upp underhudsfett som kommer att hjälpa dem hålla värmen efter födelsen. Alla inre organ finns på plats och är färdigutvecklade, men lungorna tar längst tid att mogna helt. (Det kan till och med ta några timmar innan din bebis andningsrytm stabiliserats efter förlossningen.) Undrar du vilken färg bebisen kommer att ha på ögonen? De flesta kaukasiska bebisar föds med mörkblå ögon, men det kan ta flera veckor eller till och med månader innan deras verkliga ögonfärg syns. Den nyfödda bebisens ögonfärg kommer inte att hålla i sig – den påverkas av det ljus som den utsätts för efter födelsen. De flesta afrikanska och asiatiska bebisar har mörkgrå eller bruna ögon vid födseln och får sin slutgiltiga ögonfärg efter sex till tolv månader. Barn med blandat ursprung får ibland oväntad och mycket vacker ögonfärg!



Du är färdigbakad nu bebis, du får komma ut... Är så otroligt nyfiken på när h*n tänker komma, hur h*n kommer se ut osv. Det där med att bestämma sig för att man är redo, det har jag redan gjort så komsi komsi...
De sista veckorna nu känns ju mest som en transportsträcka, det sker inte särskilt mycket mer med utvecklingen av bebis där inne och jag känner mest att jag vill få hålla i vår älskling, även om en liten del av mig självklart hoppas att h*n väntar tills i januari "för sin skull".
I natt och nu på morgonen har jag haft en hel del sammandragningar, men inga som har känts eller gjort det minsta ont (magen har bara varit som en stenhård boll). Däremot har jag nog blivit nojjig de senaste veckorna, för nu är jag mer orolig än någonsin tidigare för att något ska gå fel, att bebis inte ska leva vid förlossningen osv. Så varje liten rörelse jag känner från bebis är en stor lättnad, särskilt på morgonen, men det verkar alltid som att bebis passar på att sova ordentligt på morgonen för då är det kav lugnt där inne...
13 dagar kvar till BF, vi får väl se om det blir innan eller efter, men jag tror nog en hel del på innan. Så sätt igång bara, jag längtar efter den där smärtan!


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Moa

Ja, det är ju jätte lätt att bara bestämma sig för att man är klar och kan föda sitt barn.. =)

Jag har samma oro som du, tänk om! Men här lever den om hela tiden, det är obekvämt men skönt för då vet man att allt är bra.. =)



Vi får se vem som får först, mkt spännande... Jag hoppas på att slippa gå över även om det vore trevligt med ett Januari barn.. Jag mår för dåligt för att orka det känner jag... H*n får gärna titta ut nu. =)



Kram

2009-12-09 @ 11:33:38
Blogg/hemsida: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Skrivet av: Charlotte - Gravid

Längtar tills jag också har Bf om 13 dagar. Är du inte nervös?

Kram

2009-12-09 @ 12:04:26
Blogg/hemsida: http://charlottegaines.blogg.se/
Skrivet av: Charlotte - Gravid

Det går nog ändå rätt fort, med tanke på att det är jul nu. Min kompis berätta att sista månaden känns som en evighet, men när det är igång så känns det som redan gått en månad till :)

Kram

2009-12-09 @ 12:12:06
Blogg/hemsida: http://charlottegaines.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0