V. 38 (37+0)

Kroppen:

Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.

Barnet:

Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.
Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är cirka 50 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.
Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 2,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls. A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium).



Fullgånget... Vilket häftigt ord det känns som just nu. Och förvärkar fick jag ju känna på ordentligt inatt, hoppas de inte är riktigt lika kraftiga när jag går och lägger mig ikväll, och att jag int ebehöver ha dem i 3-6 veckor till utan att bebis bestämmer sig för att komma lite tidigare än det är sagt.
Tankarna för min del kretsar en hel del kring "kan det inte sätta igång nu?!" och "vad ska h*n heta?" Jimmy vill inte gärna spekulera i namn innan vi vet om det är en pojke eller flicka men jag kan inte låta bli. Och det känns mer eller mindre som att vi är överens om vad h*n ska heta om det är en liten kille där inne, men på tjejsidan har vi några alternativ att välja på. Däremot är vi nog ganska på det klara med vad det blir för andra- och tredjenamn om det blir en tjej (kanske inte i den ordningen osv, det beror på vad tilltalsnamnet blir), det blir med största sannolikhet Maria Cecilia (Maria från bebis farmor och Cecilia från bebis moster, jag har alltid tyckt om syrrans namn, även om jag inte alltid tycker om henne ;) ) eventuellt byts Cecilia ut mot Lucia (har för mig att det var pappas faster eller något åt det hållet, släkting på pappas sida i allafall). För det är jag bestämd med, det ska vara ett tilltalsnamn, ett namn från min sida och ett från sambons sida...
Vi är så nyfikna på vad det är för en liten en där inne, så kom ut till mamam och pappa nu ditt busfrö!!


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: linda

Åh snart är ni där, Eller H*n här.. =)

Jaa jag har inte varit hos firssan på gud vet när, därav ser man ju ut som man gör också..

Nu jävlar är det dags att bli en superhot morsa, Får veeta på måndag om ja blir igångsatt... är sjukt nervös..



2009-12-02 @ 23:34:43
Blogg/hemsida: http://lindahh.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0