Acceptera andras val...

Det har dykt upp en diskussion på familjeliv.se där en tjej anklagar alla som ger sina barn kött för att vara dåliga föräldrar osv. Självklart får hon mycket skit tillbaks men jag blir så trött på att man inte kan acceptera att folk fattar olika beslut här i livet.
Jag kan utan problem acceptera, och respektera, de som väljer att bli vegetarianer. Men då förväntar jag mig att få samma acceptans tillbaks. Jag accepterar att någon väljer att bli en våldtäktsman, men bara för att jag accepterar hans val innebär det inte att jag anser att det är rätt. För mig är det en stor skilland på att acceptera en annan persons beslut och att hålla med om att det är rätt osv.
Tyvärr är det väl så att många av de "extrema" vegetarianerna och veganerna försöer omvända oss köttätare, och tyvärr kommer de då ofta med grova faktafel. Exempelvis att alla slaktdjur skulle fara illa. Visst finns det mindre bra gårdar, likaväl som att det finns mindre bra hem. Men bara för att några missköter sina barn innebär det ju inte automatiskt att alla som har barn är dåliga föräldrar. Att några bönder missköter sina djur innebär inte automatiskt att alal gör det. Att vissa djur föds upp under onaturliga förhållanden, aldrig får vistas ute osv innebär inte att alal djur har det så.
Människan är inte skapt för att äta kött brukar också nämnas som ett argument, men även det är fel. Människan är inte skapt för att äta mycket gräs och liknande fiberrik föda, blindtarmen var till för det men i dagsläget kan vi inte tillgodose oss näringen i den typen av mat. Hade vi inte varit skapta för att äta kött hade våra kindtänder varit betydligt slätare än de är.
Kommentarer som att "köttet ruttnar i tarmarna" är också mycket skumma. Hu skulle köttet vi äter kunna ligga kvar och ruttna i våra tarmar om inte grönsakerna vi äter gör det också?
Sedan finns det ju vissa fakta som dras upp men som kan bemötas med samma fakta i princip, exempelvis att risken för cancer ökar om man äter mycket kött. Risken för cancer ökar även om du andas in mycket vgaser, dricker läsk, röker, äter mycket besprutad mat osv, risken för cancer ökar även om man har anlag för det (många gånger är ju cancer tyvärr genetiskt också).

Jag accepterar fullt ut att vissa väljer att avstå allt kött, men jag kan inte acceptera att någon försöker tvinga mig att ändra mina matvanor bara för att det passar deras etiska värderingar. Så varför inte bara börja acceptera varandras val ang. våra egna kroppar. Man kan acceptera någon utan att hålla med personen i fråga eller anse att det är rätt val...


Tänk på vad det är ni skriver i kommentaren.
Alla rena Bloglovin'-förfrågningar och reklam-kommentarer tas bort, och alla trakasserier/kränkningar o.dyl polisanmäls (tänk på att även anonyma kommentarer har en ip-adress)

Dubbelkolla gärna er eventuella hemside-adress och att ni inte publicerar anonymt (om det inte är det ni vill göra)
Kommentarer
Skrivet av: Moa

Jag har oxå sett den tråden... Jag orkade inte ens läsa klart TS inlägg, blir bara så trött... Det är ju upp till var och en hur man vill göra.. Fattar inte att det ens varför man startar en tråd om det..

Men det är mkt "Jag är bäst" på FL, tyvärr....

2009-12-05 @ 11:30:27
Blogg/hemsida: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Skrivet av: Elly

jag är ju också vegetarian men skulle aldrig försöka få mitt barn eller nån annan att inte äta kött, de är deras val. Jag äter inte kött för min egna skull inte för någon annans. De jag tänkte säga var att du skrev "att några bönder missköter sina djur..." de är ju inte bara bönderna som missköter djuren utan också de som slaktar djuren och som transporterar dem. Att låta 20 hönor tillsammans dela på en liten låda är djurplågeri, att de låter grisarna stå på rullband för o sedan för stötar i kroppen är djurplågeri, att tvinga gäs att äta genom att köra ner slangar i halsarna på dem så de ska bli fetare är djurplågeri eller att låta resten av kycklingarna som inte går att slakta, levande för malas ner är djurplågeri.

Nu menar inte jag heller att alla djur som slaktas blir plågade/torterade poängen med de jag skrev var att de är inte alltid bönderna som plågar djuren och att de finns så sjuuukt mkt plågeri som inte många vet om. Ta inte detta på fel sätt nu, men ville bara säga de :)

2009-12-05 @ 13:38:12
Blogg/hemsida: http://gravidnu.blogg.se/
Skrivet av: Stina

Jag läste också denna tråden. Håller helt med dig om att folk måste få göra som de själva vill. Fattar inte varför folk ska lägga sig i och vara så extrema. Jag kommer att ge mina barn kött för jag äter själv kött. Tycker inte att man är en dålig förälder för det. Men jag förstår även de som är vegetarianer, men vill få vara ifred.

2009-12-05 @ 13:55:23
Blogg/hemsida: http://bebbelycka.blogspot.com
Skrivet av: linda

Sv

Se där ja, Jag har också en brio som jag faktiskt köpte på blocket.. Tanken var att jag ifrån början skulle ha en annan men ahh ute i sista sekund så blir det lätt så här haha.. Men jag är supernöjd.. :)



Neehe om man skulle steka sig ett par biffar som får ruttna i mina tarmar då? :D haha..

2009-12-05 @ 15:40:40
Blogg/hemsida: http://lindahh.blogg.se/
Skrivet av: Mia

Mycket bra skrivet!

2009-12-05 @ 22:08:30
Blogg/hemsida: http://miasradqvist.blogg.se/

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback



RSS 2.0